Dva obrazy od Josepha Wrighta of Derby

Joseph Wright of Derby (3. září 1734 – 29. srpna 1797)

Byl anglickým krajinářem a portrétistou. Je znám jako první profesionální malíř zachycující krásu a kouzlo průmyslové revoluce, k čemuž využíval především dokonalé hry světla a tmy. Svými obrazy znázorňoval mj. i přerod alchymie ve vědu, či ideologický zápas mezi vědou a náboženstvím. Mnoho jeho děl je ke shlédnutí v muzeu a umělecké galerii v Derby.

 

Joseph Wright of Derby, autoportrét (cca 1780)

 

Joseph Wright se narodil v Irongate (Derby) do právnické rodiny jako třetí z pěti dětí. Dostalo se mu klasického vzdělání neuměleckého směru – v malbě se sám cvičil obkreslováním rytin. Poté, co se rozhodl pro kariéru malíře, odešel do Londýna, kde dva roky studoval pod věhlasným portrétistou Thomasem Hudsonem. Od roku 1753 se však napevno usadil v rodném Derby, kde svůj repertoár rozšířil právě o světlohravé krajinomalby.

V červenci 1773 se oženil s dcerou horníka, Ann (či také Hannah) Swiftovou, s níž měl šest dětí (tři zemřely ještě v raném dětství). Zemřel v Derby na konci srpna roku 1797, sedm let po své manželce, ve společnosti svých dvou dcer.

 

V oné škále všech jeho zajímavých a vysoce ceněných děl můžeme nalézt dva pro nás podstatné obrazy.

 

Tím prvním je The Dead Soldier (Mrtvý voják). Jednalo se zřejmě o dnes již blíže nezařaditelnou tématickou ilustraci, pochází z rozmezí let 1774-7.

 

The Dead Soldier by Joseph Wright of Derby (1774-7)

 

Centrálním motivem obrazu je zničená rodina. Matka je, navzdory názvu, jednoznačným ústředním bodem celého plátna. Její z části skrytá tvář je dokonalým zpodobněním emocí a stojí v silném kontrastu proti zcela neviděné tváři mrtvého manžela. V ještě větším protikladu pak před divákem v tomto neutěšeném výjevu odehrávajícím se v jakémsi pochybném soukromí na okraji bitevního pole vyvstává nevinný obličej malého chlapce, jenž se právě ve své dětské nevědomosti odpoutal od matčina prsu.

Tato, pro dnešního pozorovatele snad až patetická scéna, byla na svou dobu považována za neobyčejně emociální, neboť zobrazovala tragickou avšak pro tehdejší dobu naprosto běžnou událost.

Mezi tahy štětcem se Josephu Wrightovi navíc podařilo skrýt i nenápadnou kritiku systému, který ve své nespravedlnosti a hlouposti, zneužívá odvahy a cti svých vojáků, aniž by se staral o dopady jejich smrti. Přesto však byla (a stále je) čestná smrt vojáka sloužícího a padnuvšího pro svou vlast předobrazem „dobré“ smrti (viz. jiná kapitola).

 

The Dead Soldier by Joseph Wright of Derby (1774-7) - detail

 

Druhým obrazem, který Joseph Wright namaloval v tradičním duchu Tanců (Dance of Death) je The Old man and Death (Stařec a Smrt) z roku 1774. Zatímco atmosféra olejomalby The Dead Soldier je těžká, a mohli bychom říci až depresivní, krajina na plátně Starce a Smrti je zalita až oslepujícím světlem. Průzračná vodní hladina a živá zeleň dokonale přechází v torso rozpadlé budovy a navozuje v divákovi romantický klid a mír.

Ústřední „tančící“ dvojice pak nepůsobí v celém výjevu nijak nepatřičně. Vlevo se nachází Stařec, za jehož zády se symbolicky k modrému nebi tyčí polorozbořené zdi jakéhosi starodávného gotického chrámu. I přes nevyhnutelnost odchodu z tohoto světa je připraven se Smrtí zápasit. V hromadě naplaveného dřeva zoufale šátrá po zbrani, kterou by se mohl ubránit, zatímco se s vyděšeným výrazem ve tváři snaží Smrt odehnat. Ta je Wrightem tradičně zpodobněna (na pozadí košatých stromů) jako kostlivec, tentokráte ve svém pravém pařátu svírající šíp. Volnu ruku téměř laskavě vztahuje směrem ke starému muži a nabízí tak zřejmě klidný a rychlý skon.

Oba obrazy, i přes svou odlišnou kompozici, ústřední postavy i sociální a ideové pozadí, působí stejně emocionálně silně, na čemž se vedle úžasného citu pro detail podepsala Wrightova práce se světlem a tmou.

 

The Old Man and Death by Joseph Wright of Derby (1774)