Dance of Death od Hanse Holbeina Mladšího

 

Hans Holbein Mladší (1497 – mezi 7. říjnem a 29. listopadem 1543)

Tento významný umělec a tiskař se narodil ke konci patnáctého století v jihoněmeckém městě Augsburg. Aby byl snadněji odlišen od svého otce, Hanse Holbeina (Staršího), bylo mu později přiřazeno přízvisko “Mladší”.

 

Hans Holbein Mladší, vlastní portrét (1542/3)

 

Mládí prožil ve švýcarském Baselu, kde také získal umělecké renomé – navrhoval a také vytvářel vitrážová okna či tiskařské šablony pro knihy s náboženskou tématikou. Brzy se mezi jeho zakázkami začaly objevovat i objednávky portrétů, díky nimž se dostal do povědomí i za hranicemi Švýcarska a jižního Německa (velký ohlas mu získal hlavně portrét Erasma Rotterdamského).

 

Erasmus Rotterdamský by Hans Holbein Mladší

 

Zatímco Holbeinův otec tvořil v pozdně gotickém stylu, Holbein Mladší se nechal výrazně ovlivnit z jihu pronikající renesancí. Díky jeho mixu pozdně gotického a ranně renesančního estetického cítění jsou jeho práce osobité a můžeme říci i jedinečné.

 

Roku 1526 se Holbein rozhodl odcestovat do Anglie. Díky doporučení od Erasma Rotterdamského se dostal mezi humanistické učence, mezi nimiž vynikal hlavně Sir Thomas More. Zde si velice rychle vybudoval pověst kvalitního umělce, což dokazují portréty mnoha významných osobností té doby (vedle Thomase More a řady anglických šlechticů i samotného krále Jindřicha VIII.) Bez zajímavosti není ani portrét kancléře a pokladníka krále Jindřicha VIII., Sira Briana Tukea.

 

Sir Brian Tuke by Hans Holbein Mladší

 

 

Vedle portrétů se však Holbein, ještě za svého života, proslavil svým cyklem Dance of Death. Celý set jednačtyřiceti dřevorytů (vypracovných Hansem Lützelburgerem) byl dokončen roku 1526 v Lyonu, vydání se však dočkal až roku 1538. Holbeinův “Tanec se Smrtí” byl tak populární, že téměř okamžitě byly jeho rytiny kopírovány a užívány jako ilustrace v pracech jiných umělců.

 

Cyklus začíná čtyřmi vyobrazeními biblických příběhů – The Creation (Stvoření), The Temptation (Pokušení), The Expultion (Vyhnání) a The Consequences of The Fall (Důsledky Pádu). Následuje bezmála čtyřicet rytin, na nichž Smrt „tančí“ poslední tanec s brzy zesnulými nemilosrdně protínajíc téměř každý stupeň světské i církevní hierarchie, stejně tak jako poddaný lid v jeho rozličných podobách.

 

Smrt se objevuje na všech dřevorytech kromě tří - The Creation, The Temptation a The Last Judgment (Poslední soud). V The Expultion a The Consequences of The Fall je Smrt očividnou personifikací hříšného prvku lidské přirozenosti, zosobňuje Trest seslaný na Adama, Evu a jejich potomky za neposlušnost. Ve všech dalších rytinách je Smrt již „pouhým“ věčným všudypřítomným průvodcem živých.

 

Až na výjimky (The Rich Man, Boháč; The Shipman, Námořník; a další) je Smrt zobrazena jako kostlivec bez šatů. Většinou nechybí přesýpací hodiny. Někdy je na brzy zesnulé sama, jindy si zbytečný zápas umírajících užívá ve dvojici (The Pope, Papež; The Old Woman, Stařena; The Duchess, Vévodkyně; a další).

 

Holbein Mladší velice dbal na detaily při vykreslování svých „živých“, a proto lze každého aktéra určit podle jeho atributů, aniž bychom museli nutně znát popisek té dané rytiny. Navíc si precizně vyhrává se skrytou jemnou symbolikou – tak třeba kardinálovi (The Cardinal) při prodeji odpustku snímá kardinálskou čepici (jednoznačný odkaz na nechuť protestantských církví, včetně anglikánské, ke kupování odpustků), jeptišce (The Nun) nenápadně zhasíná svíci či vláčí obchodníka přes rameno jako pytel brambor (The Merchant).

Za zmínku stojí i skutečnost, že se Smrti stejně horlivě brání poddaný lid, šlechta i duchovní. Od těch posledně jmenovaných bychom přitom očekávali nejsmířenější postoj k odchodu z toho světa. Žebravý mnich (The Mendicant Friar) a abatyše (The Abysess) nám však svědčí o opaku.

 

Úvodní strana

 

The Creation

 

The Temptation

 

The Expultion

 

The Consequences of the Fall

 

A Cemetary

 

The Pope

 

The Emperor

 

The King

 

The Cardinal

 

The Empress

 

The Queen

 

The Bishop

 

The Duke

 

The Abbot

 

The Abbess

 

The Nobleman

 

The Canon, Prebendary

 

The Judge

 

The Advocate

 

The Counsellor, or Senator

 

The Preacher

 

The Priest, or Pastor

 

The Mendicant Friar

 

The Nun

 

The Old Woman

 

The Physician

 

The Astrologer

 

The Rich Man

 

The Merchant

 

The Shipman

 

The Knight

 

The Count

 

The Old Man

 

The Countess

 

The Noble Lady, or Bride

 

The Duchess

 

The Pedlar

 

The Ploughman

 

The Young Child

 

The Last Judgement

 

The Escutcheon of Death

 

The Soldier

 

Death and Devil seize upon the Gambler at his cards

 

The Drunkard

 

The Fool

 

The Robber

 

The Blind Man

 

The Waggoner

 

The Beggar