Dance of Death od Hanse Holbeina Mladšího
Hans Holbein Mladší (1497 – mezi 7. říjnem a 29. listopadem 1543)
Tento významný umělec a tiskař se narodil ke konci patnáctého století v jihoněmeckém městě Augsburg. Aby byl snadněji odlišen od svého otce, Hanse Holbeina (Staršího), bylo mu později přiřazeno přízvisko “Mladší”.
Hans Holbein Mladší, vlastní portrét (1542/3)
Mládí prožil ve švýcarském Baselu, kde také získal umělecké renomé – navrhoval a také vytvářel vitrážová okna či tiskařské šablony pro knihy s náboženskou tématikou. Brzy se mezi jeho zakázkami začaly objevovat i objednávky portrétů, díky nimž se dostal do povědomí i za hranicemi Švýcarska a jižního Německa (velký ohlas mu získal hlavně portrét Erasma Rotterdamského).
Erasmus Rotterdamský by Hans Holbein Mladší
Zatímco Holbeinův otec tvořil v pozdně gotickém stylu, Holbein Mladší se nechal výrazně ovlivnit z jihu pronikající renesancí. Díky jeho mixu pozdně gotického a ranně renesančního estetického cítění jsou jeho práce osobité a můžeme říci i jedinečné.
Roku 1526 se Holbein rozhodl odcestovat do Anglie. Díky doporučení od Erasma Rotterdamského se dostal mezi humanistické učence, mezi nimiž vynikal hlavně Sir Thomas More. Zde si velice rychle vybudoval pověst kvalitního umělce, což dokazují portréty mnoha významných osobností té doby (vedle Thomase More a řady anglických šlechticů i samotného krále Jindřicha VIII.) Bez zajímavosti není ani portrét kancléře a pokladníka krále Jindřicha VIII., Sira Briana Tukea.
Sir Brian Tuke by Hans Holbein Mladší
Vedle portrétů se však Holbein, ještě za svého života, proslavil svým cyklem Dance of Death. Celý set jednačtyřiceti dřevorytů (vypracovných Hansem Lützelburgerem) byl dokončen roku 1526 v Lyonu, vydání se však dočkal až roku 1538. Holbeinův “Tanec se Smrtí” byl tak populární, že téměř okamžitě byly jeho rytiny kopírovány a užívány jako ilustrace v pracech jiných umělců.
Cyklus začíná čtyřmi vyobrazeními biblických příběhů – The Creation (Stvoření), The Temptation (Pokušení), The Expultion (Vyhnání) a The Consequences of The Fall (Důsledky Pádu). Následuje bezmála čtyřicet rytin, na nichž Smrt „tančí“ poslední tanec s brzy zesnulými nemilosrdně protínajíc téměř každý stupeň světské i církevní hierarchie, stejně tak jako poddaný lid v jeho rozličných podobách.
Smrt se objevuje na všech dřevorytech kromě tří - The Creation, The Temptation a The Last Judgment (Poslední soud). V The Expultion a The Consequences of The Fall je Smrt očividnou personifikací hříšného prvku lidské přirozenosti, zosobňuje Trest seslaný na Adama, Evu a jejich potomky za neposlušnost. Ve všech dalších rytinách je Smrt již „pouhým“ věčným všudypřítomným průvodcem živých.
Až na výjimky (The Rich Man, Boháč; The Shipman, Námořník; a další) je Smrt zobrazena jako kostlivec bez šatů. Většinou nechybí přesýpací hodiny. Někdy je na brzy zesnulé sama, jindy si zbytečný zápas umírajících užívá ve dvojici (The Pope, Papež; The Old Woman, Stařena; The Duchess, Vévodkyně; a další).
Holbein Mladší velice dbal na detaily při vykreslování svých „živých“, a proto lze každého aktéra určit podle jeho atributů, aniž bychom museli nutně znát popisek té dané rytiny. Navíc si precizně vyhrává se skrytou jemnou symbolikou – tak třeba kardinálovi (The Cardinal) při prodeji odpustku snímá kardinálskou čepici (jednoznačný odkaz na nechuť protestantských církví, včetně anglikánské, ke kupování odpustků), jeptišce (The Nun) nenápadně zhasíná svíci či vláčí obchodníka přes rameno jako pytel brambor (The Merchant).
Za zmínku stojí i skutečnost, že se Smrti stejně horlivě brání poddaný lid, šlechta i duchovní. Od těch posledně jmenovaných bychom přitom očekávali nejsmířenější postoj k odchodu z toho světa. Žebravý mnich (The Mendicant Friar) a abatyše (The Abysess) nám však svědčí o opaku.
Úvodní strana
The Creation
The Temptation
The Expultion
The Consequences of the Fall
A Cemetary
The Pope
The Emperor
The King
The Cardinal
The Empress
The Queen
The Bishop
The Duke
The Abbot
The Abbess
The Nobleman
The Canon, Prebendary
The Judge
The Advocate
The Counsellor, or Senator
The Preacher
The Priest, or Pastor
The Mendicant Friar
The Nun
The Old Woman
The Physician
The Astrologer
The Rich Man
The Merchant
The Shipman
The Knight
The Count
The Old Man
The Countess
The Noble Lady, or Bride
The Duchess
The Pedlar
The Ploughman
The Young Child
The Last Judgement
The Escutcheon of Death
The Soldier
Death and Devil seize upon the Gambler at his cards
The Drunkard
The Fool
The Robber
The Blind Man
The Waggoner
The Beggar