Smrt Kmotřička (20. 8. 2014)

 

Tato unikátní výstava, zaměřená na ztvárnění Smrti v umělecké tvorbě v rozmezí od přelomu pozdního středověku/ranného novověku až po součastnost, je umístěna v přízemních prostorách Českého muzea hudby (Karmelitská 2/4, Praha 1, viz. mapa).

 

 

Otevírací doba muzea je snadno zapamatovatelná – každý den od 10:00 do 18:00 (kromě úterý – jedná se o jednu z mála výjimek, kdy není kulturní instituce zavřená v pondělí!). Vstupné je adekvátní nejen z hlediska zde recenzované výstavy, ale i s ohledem na kvalitu a zajímavé zpracování stálé expozice hudebních nástrojů, umístěné v prvním patře (opravdu stojí za prohlédnutí; velice pozitivně hodnotím zvláště celou řadu panelů s hudebními ukázkami klasických skladeb hraných přímo na vystavované nástroje!):

Plné vstupné (aktuální výstava + expozice) : 120 Kč
Snížené vstupné (aktuální výstava + expozice): 70 Kč*
Rodinné vstupné (aktuální výstava + expozice): 190 Kč**
Školní výpravy (aktuální výstava + expozice): 30 Kč / osoba

Další poplatky: Poplatek za filmování a fotografování v expozici je 40,- Kč

 


Vstup zdarma: Děti do 6 let, dětské domovy, SOS dětské vesničky, držitelé průkazek: ZTP/P a jejich doprovod, KLUB 4LÍSTEK, AMG, ICOM, Společnost NM, Benefit karta GSA - MDČR

* pro seniory (nad 60 let), držitele průkazů ZTP, ISIC, ITIC, Staff Card, děti 6–15 let, studenty SŠ a VŠ po předložení studijního průkazu
** max 2 dospělí a 3 děti

 

K samotné výstavě „Smrt Kmotřička“ lze zakoupit brožurku za 29,- (viz. obr). Pokud bych ji měl ohodnotit, celkové skóre by se pohybovalo v hodnotě 9,5/10! Onen půlbod mínus je kvůli formátu, který nepasuje do knihovny, a to jen protože hledám nějakou chybu…

 

 

Předně chci upozornit - nenechte se odradit černobílým přebalem (tato pošmourná kombinace je zvolena zcela úmyslně a tématicky je více než vhodná). Uvnitř totiž naleznete krásně barevný doprovodný obrazový materiál.

 

 

Textově i graficky je brožurka zpracována poutavě a zajímavě. Jako jedno z velkých plus beru skutečnost, že brožurka nekopíruje do detailu celou výstavu – v jednotlivých místnostech naleznete řadu informačních panelů a stovky exponátů, které v brožurce nejsou explicitně uvedeny.

Cena brožurky je (dle mého názoru) značně podhodnocená!

 

Na ploše čtyř vzdušných místností a jednoho nádherného sálu si můžete prohlédnout obrovské množství exponátů svázaných s historií a kulturním dědictvím našich zemí. Z hlediska časové osy pokrývá výstava období několika set let a to od morových epidemií (14. století) až po současnost.

Podívat se tak můžete např. na originál sbírky pohřebních písní z první poloviny 19. století, při čemž vám bude hrát v pozadí De profundis d moll od Jana Dismase Zelenky z přelomu 17. a 18. století. Ve vedlejší místnosti se projdete ukázkami umění židovských vězňů z koncentračních táborů během druhé světové války a zpoza rohu uslyšíte Ladislava Smoljaka jako Smrtku z cimrmanovského Posla z Liptákova.

 

 

Jakkoliv antichronologicky se toto může zdát, celkový výsledek je naprosto úchvatný!

Když se k tomu připočte množství poslechových panelů s klasickými i současnými nahrávkami, jejichž tématikou je samozřejmě smrt, několik obrazovek s digitálně oživenými dřevorytinami znázorňujícími Danse Macabre mnoha podobách a smyčkové projekce představující vážná i komediální televizní a divadelní díla se smrtí spjatá, nelze se vyhnout spokojenému povzdechu.

 

 

Celá výstava je složena z vesrkze zajímavých exponátů. Vyzdvihnout musím např. v černý šat oděné housle (jejichž smuteční hlas zní zcela jinak, než rezonance neoděného nástroje – na což správně upozornila cedulka pod houslemi), maketu scénického návrhu k opeře Smrt Kmotřička (hranou roku 1913) a nebo klíček od rakve Otilie Sukové (manželky Josefa Suka).

 

 

Navíc je vše poskládáno citlivě a bez zbytečného ideologického podtextu (jenž by byl např. v „oddělení válečném“ s tématikou holokaustu očekáván).

Smekám pomyslný klobouk před garantkou výstavy, Dagmar Štefancovou, i celým přípravným týmem!